W rankingu 20. najpopularniejszych aplikacji znajdziemy przede wszystkim aplikacje czterech typów: zakupowe, społecznościowe, komunikacyjne oraz gry. W przeciwieństwie do „dużego” internetu zdecydowanie brakuje wśród nich wydawców informacyjnych.
W kategorii m-commerce nie sposób nie wspomnieć o aplikacji drogerii Rossmann – jeszcze w styczniu jej zasięg wśród użytkowników urządzeń mobilnych z systemem Android nie przekraczał 0,5%, teraz wynosi blisko 14%. W ciągu zaledwie kilku miesięcy aplikacja sklepu Rossmann znalazła się w gronie najpopularniejszych aplikacji mobilnych w Polsce. Jej sukces wiąże się z przemyślaną strategią marketingową – uruchomieniem wiosną ubiegłego roku programu adresowanego do stałych klientów drogerii oraz promocją aplikacji przy kasach w sklepach stacjonarnych. W ramach Klubu Rossmann klubowicze otrzymują wiele korzyści – poprzez aplikację jako pierwsi dowiadują się o nowych promocjach, mogą też skorzystać z atrakcyjnych zniżek, czy zrobić zakupy w sklepie on-line.
W rankingu 20. najpopularniejszych aplikacji mobilnych w Polsce według zasięgu nie brakuje też innych aplikacji zakupowych – OLX.pl, Allegro oraz zwyżkującej w okresie przedświątecznym aplikacji AliExpress Shopping App. Nieco więcej uwagi chciałbym poświęcić temu ostatniemu projektowi. AliExpress Shopping App to aplikacja mobilna do obsługi chińskiego serwisu zakupów online AliExpress.
W przeciwieństwie do aplikacji Rossmann nie była ona dotąd wsparta żadnymi widocznymi działaniami promocyjnymi – zresztą podobnie jak sama platforma zakupowa. Niemniej to wystarczyło. Koniec 2017 r. chiński gigant może zaliczyć do wyjątkowo udanych – w listopadzie z aplikacji mobilnej AliExpress Shopping App korzystał już co siódmy użytkownik urządzenia mobilnego z systemem Android (zasięg 13,62%), zaś w grudniu co ósmy (11,86%).
Wśród 20. najpopularniejszych aplikacji w 2017 r. możemy też znaleźć kilka aplikacji komunikacyjnych. Poza aplikacją pocztową Gmail, z której korzystało średnio ok. 30% użytkowników, są to komunikatory Messanger, WhatsApp Messenger, Hangouts, Skype oraz Viber. Dla dwóch z nich – Hangouts oraz Skype – odnotowaliśmy tendencję spadkową. W ciągu ostatnich dwóch lat Skype stracił w Polsce wielu użytkowników mobilnych. Dla przypomnienia, w styczniu 2016 r. jego zasięg wynosił blisko 18%. Z kolei w grudniu 2017 r. jego wynik to nieco ponad 7%. Na stałym poziomie utrzymuje się z kolei popularność aplikacji WhatsApp Messenger.
Mobile to także społeczności. Ubiegły rok nie przyniósł żadnych przetasowań wśród największych graczy. Większość udziału zajmuje aplikacja Facebook. Polacy chętnie sięgają także po Instagrama oraz zdominowany przez młodszych użytkowników Snapchat – i to właśnie „walka” między tymi dwoma graczami jest ciekawa. Odkąd w 2016 r. Instagram wprowadził własne „snapy” pojawiały się głosy sugerujące rychły koniec Snapchata. Tymczasem, przyglądając się ubiegłorocznym wynikom, warto zwrócić uwagę na słabsze zainteresowanie obiema aplikacjami w drugiej połowie 2017 roku.
Wyniki Spicy Mobile pokazują także, jakie gry cieszyły się w ubiegłym roku największą popularnością. W rankingu 20. aplikacji według zasięgu pojawiają się aż trzy aplikacje adresowane do graczy. Są to gra zręcznościowa Subway Surfers oraz dwie oparte na opiekowaniu się wirtualnym zwierzątkiem – Pou oraz My Talking Tom.
Jeżeli chodzi o rynek aplikacji wideo, widać na nim zdecydowaną przewagę YouTube. To jedyna aplikacja wideo, która pojawia się w rocznym zestawieniu TOP 20 i jednocześnie najbardziej popularna aplikacja mobilna w Polsce. Wiosną 2017 r. jej zasięg zbliżał się już do 70%! Warto przy tym wspomnieć, że YouTube jest aplikacją preinstalowaną na większości telefonów dostępnych na rynku. Daleko poza rankingiem 20. najpopularniejszych aplikacji mobilnych w Polsce znajdziemy kolejne platformy VOD – iplę oraz TVN Player. Choć od miejsca pierwszego dzielą je lata świetlne, patrząc z perspektywy lokalnej, cieszy, że tuż za globalnym graczem, pojawiają się rozwiązania stworzone w naszym kraju.
Gdy mówimy o aplikacjach wideo, warto też wspomnieć o międzynarodowych wypożyczalniach filmów bazujących na modelu subskrypcji, takich jak HBO GO, Showmax czy Netflix. Jak wynika z badania Spicy Mobile, nie są to jeszcze rozwiązania rozpowszechnione na urządzeniach mobilnych. W grudniu 2017 r. zasięg aplikacji Showmax wyniósł 0,90%, a Netflix 0,67%.
Tak jak wspomniałem na początku, w pierwszej 20. najpopularniejszych aplikacji mobilnych w Polsce według zasięgu brakuje wydawców informacyjnych. Generalnie, coraz więcej ruchu mobilnego jest konsumowanego przez aplikacje kosztem stron www. Wyjątkiem od tej reguły są treści newsowe i informacyjne – zdecydowanie częściej poszukiwane przez użytkowników na stronach mobilnych niż w dedykowanych aplikacjach.
Prezentowane wyniki pochodzą z badania Mobience – unikalnego projektu badawczego realizowanego przez agencję marketingu mobilnego Spicy Mobile. Celem badania jest poznanie korzystania z aplikacji mobilnych oraz oglądalności stron poprzez urządzenia mobilne: telefony i tablety. Badanie Mobience jest badaniem pasywnym. Pomiar aktywności użytkowników na urządzeniach mobilnych z systemem Android jest dokonywany automatycznie przez zainstalowany program monitorujący, bez konieczności wykonywania aktywnych działań ze strony osoby badanej. Wszystkie wskaźniki dotyczą populacji osób korzystających z internetu za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Dane o populacji mobinautów, czyli internautów korzystających z internetu przez urządzenia mobilne, są dostarczane przez instytut Kantar Millward Brown.