Polacy planują przedświąteczne zakupy spożywcze w aplikacjach mobilnych

Szukając oszczędności, Polacy sięgają po aplikacje z gazetkami reklamowymi popularnych sieci handlowych, korzystają z promocji, a nawet rezygnują z zakupów niektórych artykułów – przyznają analitycy Spicy Mobile oraz aplikacji Moja Gazetka. Jakich produktów spożywczych może zabraknąć w tym roku w świątecznym koszyku, a które z marek pojawią się w nim na pewno?

Rosnąca inflacja i wzrost cen większości artykułów sprawiają, że konsumenci z rozwagą podchodzą do zakupów: sprawdzają ceny, polują na okazje, a do koszyków wrzucają jedynie podstawowe produkty. Smart shopping z modnego hasła stał się codziennością Polaków, a aplikacje mobilne coraz częściej pomagają w planowaniu bieżących wydatków i wyszukiwaniu najbardziej atrakcyjnych ofert. Jak wynika z badania agencji Spicy Mobile, użytkownicy aplikacji z gazetkami promocyjnymi i kuponami korzystają z nich aż 15 razy dziennie, zwykle o godzinie 19.

– Polacy nie tylko coraz częściej kupują z poziomu urządzenia mobilnego, ale i wykorzystują smartfon do wielu czynności okołozakupowych, jak na przykład sprawdzanie cen czy wyszukiwanie promocji – przyznaje Tomasz Kąkol z agencji Spicy Mobile. – Dzięki posiadanym danym możemy dokładnie określić profil użytkowników i intensywność korzystania z poszczególnych aplikacji, a następnie dotrzeć do potencjalnych konsumentów z reklamą w sposób precyzyjny i optymalny kosztowo.

Aplikacje mobilne, które ułatwiają oszczędne zakupy

Po jakie aplikacje sięgają Polacy? Według danych Spicy Mobile  liderem kategorii jest Blix. Ta darmowa aplikacja, podobnie jak aplikacja Moja Gazetka,  agreguje gazetki popularnych sklepów, jak Biedronka, Lidl, Kaufland czy Rossmann, a także umożliwia porównywanie cen produktów i tworzenie listy zakupów. Tuż za nią plasuje się aplikacja Goodie. Jej użytkownicy mogą skorzystać z programu cashback, który obejmuje 800 znanych sklepów internetowych. Z pomocą Goodie można też przeglądać elektroniczne wersje gazetek promocyjnych czy skorzystać z jednej z wielu promocyjnych ofert dopasowanych do indywidualnych preferencji i miejsca. Pozostałe aplikacje ujęte w badaniu Spicy Mobile to Gazetkowo, Moja Gazetka, Listonic oraz Pepper.

– Temat inflacji jest nierozerwalnie związany z naszą aplikacją – przyznaje Iwona Karczmarczyk z aplikacji Moja Gazetka. – Użytkownicy przywiązują coraz większą wagę do planowania oszczędnych zakupów, a w związku z tym intensywniej szukają u nas wszelkich promocji.

Oszczędzanie a zakupy spożywcze

Produkty spożywcze, na których Polacy oszczędzają najczęściej

Tę obserwację potwierdzają wyniki badań. Aż 93% użytkowników aplikacji Moja Gazetka przyznało, że w ciągu ostatnich sześciu miesięcy musiało zrezygnować z zakupu konkretnych produktów lub kupuje ich mniej. Bazując na odpowiedziach badanych, Polacy najczęściej rezygnują lub ograniczają zakup mięsa i ryb, pieczywa, słodyczy, nabiału, przekąsek, masła, cukru czy owoców. To dane deklaratywne. Dzięki analizie aktywności użytkowników w aplikacji Moja Gazetka wiemy, jakich produktów konsumenci szukają w rzeczywistości rzadziej niż rok temu. Wśród fraz związanych z kategoriami spożywczymi, które w wynikach wyszukiwania odnotowały najwyższe spadki, znalazły się m.in. pączek (spadek o 79%), babka (71%), lody (70%), krewetki (59%), nektar (57%), sushi (56%) oraz papryka (54%). Dużo częściej niż przed rokiem użytkownicy aplikacji Moja Gazetka szukali z kolei mąki (wzrost o 443%), jaj (424%), oleju (185%) oraz masła (182%), czyli produktów podstawowych, niezbędnych w każdej kuchni.

– Można założyć, że większe zainteresowanie produktami przekłada się na częstsze realne ich kupowanie. Jednak wzrost zainteresowania konkretnymi frazami może też wynikać z faktu, że konsumentów interesują ceny szybko drożejących artykułów spożywczych i chcą być na bieżąco ze zmianami – komentuje Iwona Karczmarczyk.

Popularne marki spożywcze

– W czasach inflacji marki spożywcze znalazły się w szczególnej sytuacji – dodaje Małgorzata Olczak z aplikacji Listonic. – Produkty żywnościowe cechują się stosunkowo niskim przywiązaniem do marki, co przekłada się na poszukiwanie nowych ofert i zastępowanie droższych produktów tańszymi.

Które marki spożywcze najlepiej radzą sobie w nowej rzeczywistości? W aplikacji Listonic największym zainteresowaniem konsumentów i wysokim udziałem na listach zakupów cieszyły się takie marki, jak: Łaciate (kategoria „mleko”), Mlekpol (kategoria „ser”), Danone (kategoria „jogurt”), Morliny (kategoria „wędliny”), Mleczna Dolina (kategoria „masło”), Kujawski (kategoria „olej”), Lubella (kategoria „makaron”), Lipton (kategoria „herbata”) oraz Inka (kategoria „kawa”).